donderdag 25 december 2008

Confrontatiematrix en meer

Goedemorgen allemaal,

Zoals jullie weten gaan we na de vakantie aan de slag met de Swot-analyse en confrontatiematrix. Ter voorbereiding hiervan wil ik ingaan op de basisprincipes van deze instrumenten. Ik benadruk het woord instrumenten, omdat het puur middelen zijn om te structuren, logisch na te denken en te combineren. Uiteindelijk vind je combinaties welke belangrijk kunnen zijn. Realiseer ook dat het geen invuloefening is, maar dat het gaat om te gedachtegang er achter. Als je deze manier van denken onder de knie krijgt en kan toepassen, dan snap je het pas en kun je er wat zinnigs mee doen. Deze informatie gaat hoogstwaarschijnlijk iets dieper dan in het college word uitgelegd, maar ik denk dat het handig is als je dit meeneemt.

Zijn de SWOT-analyse en confrontatiematrix identiek?
Neen, natuurlijk niet. De SWOT-analyse is voornamelijk reproductie (bevindingen opsommen), terwijl de confrontatiematrix uitzoeken en nadenken is. Bij de confrontatiematrix moet je mogelijke toekomstbeelden creƫren (door middel van combinatie van S,W met O,T) die van belang kunnen zijn voor het bedrijf. Denk niet alleen aan kansen, zoals een gat in de markt, maar ook aan verbeter punten waarmee het bedrijf rekening moet houden. Je bent in feite bezig met strategie-formulering bezig.

Dus,
















Je kan de SWOT dus zien als situatie analyse, welke input levert voor de confrontatiematrix --> welke word ingezet voor strategie ontwikkeling. Hierbij ook een aardige presentatie over het onderlinge verband KLIK

Het hele proces nog een keer?
Ik ga er vanuit dat het voor iedereen duidelijk is wat de bedoeling is, maar hierbij nogmaals een overzichtje van de opdracht.
















Hoe uitgebreid moet de confrontatiematrix?
Dat moet jezelf uiteindelijk zelf weten, maar beperk je liever tot bijv 5 punten per S,W,O,T die je gaat afwegen. Houd ook even rekening met het volgende:

Bij elke combinatie horen een aantal strategische opties.

1. Met een sterkte op een kans inspelen kan door te groeien of door uit te buiten.
2. Met een sterke op een bedreiging inspelen kan door te verdedigen of door te concurreren met de sterktes.
3. Met een zwak punt op een kans inspelen kan door te verbeteren of door de zwaktes om te buigen naar sterktes.
4. Met een zwak punt op een bedreiging inspelen kan door het te vermijden of terug te trekken, of door samenwerking te zoeken met sterke concurrenten.
















Inzichtelijk maken voor de lezer?
Visualiseer, maar maak niet de fout om te denken dat een swot-analyse dat vierkant is met Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats erin. Dit is puur een gevisualiseerde samenvatting van de geconstateerde bevindingen.

Hoe kan ik het beste visualiseren?
Dat mag jezelf uitzoeken, maar kijk eens naar het programmas Visio (is toegangbaar via de hogeschool) of Abode indesign (meesterlijk programma). Visio zou ik sowieso proberen te bemachtigen voor thuis (als je het nog niet hebt), want hiermee kun je gemakkelijk allerlei schema’s, figuren, modellen etc maken. Met een beetje creativiteit kun je de mooiste dingen maken.

Voorbeelden?
Kijk eens in de mediatheek naar eenn aantal scripties. Ongetwijfeld dat je er in 50% van de scripties een swot-analyse zit. Deze scripties staan hier niet voor niets, dus maak er gebruik van. Daarnaast kun je ook eens kijken in andere boeken. Verheagen is tenslotte ook puur kort opsommen van het werk van anderen.
Gebruik googledocs en/of Googlebooks ook eens. Het zal je verbazen hoeveel boeken gratis beschikbaar zijn.

Extra informatie?
10 Geboden van de swot analyse
SWOT analysis
SWOT analyse
SWOT analysis
Confrontationmatrix
Presentatie over de relatie tussen de SWOT en Confrontatiematrix

Ciao Niels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten