dinsdag 23 december 2008

concurrentie analyse

Goedemorgen allemaal,

Vorige week dinsdag is naar aanleiding van een aantal goede gesprekken duidelijk naar voren gekomen dat de concurrentie analyse nog wat "fine-tuning" vereist. Het volgende schema is ter sprake gekomen. Je kunt zo in 1 oog omslag zien wat de situatie is. Let op dit is geen theorie, maar gewoon een hulpmiddel om je gedachten te structureren en de situatie te vereenvoudigen voor jezelf en de lezer. Theoretisch is een verslag van 5 pagina's mogelijk. In dit geval is less more. Alle belangrijk info in tabellen, conclussies trekken en de ondersteunende informatie als bijlage toevoegen.















Dus?
Het beeld dat de lezer moet hebben na het lezen van de concurrentenanalyse is een totaal beeld van wie de concurrenten zijn, hoe ze zich opstellen (Kenmerken, strategie), wat hun doelstellingen zijn, waar ze naar toe gaan etc. Laat je niet beperken door de punten in de reader omgevings-analyse, maar wees zelf ook creatief. Op welke wijze kan je de concurrenten in kaart brengen. Ten tweede is het van belang om te onderzoeken hoe het bedrijf in kwestie zich verhoud ten opzichte van de concurrenten. Puur een onderzicht invullen is onvoldoende. Het gaat om de vergelijking en wat dit betekend voor jullie bedrijf. Anlyse, Analyse, Analyse dus.

Wie en hoeveel?
Denk aub zowel aan directe als indirecte concurrenten, maar wees wel realistisch. Liever 5 concurrenten in detail (indien mogelijk) dan 20 halfzeggende.

Hoe kan je de strategie dan vergelijken?
De basis van vergelijken is het vinden van gelijke noemers. Anders word het een redelijk nutteloze kwestie. Lappen tekst kan je niet echt met elkaar vergelijken in deze context, tenzij je naar de soortgelijke onderwerpen kijkt per bedrijf. Een eenvoudige, maar doeltreffende manier om toch de bedrijven met elkaar te vergelijken vanuit een geaccepteerde visie is met behulp van theoretische modellen. Denk aan Kotler zijn differentiatie, focus, kostenleiderschap verhaal. Voor elk bedrijf / unit kan je wel aangeven hoe ze zich opstellen. Verbind hier uiteraard wel een conclusie aan. Op deze manier gebruik je de theorie, maak je de strategie-beoordeling makkelijker en inzichtelijk en je kan vergelijken vanuit een theoretische basis. Klik

En wat als ik niks kan vinden?
Er is altijd wel informatie te vinden. Maak gewoon goed gebruik van alle bronnen die je toch je beschikking hebt, ga eens op bezoek bij de concurrenten, loop er desnoods langs en kijk naar binnen, raadpleeg de mediatheek, stap bij de Erasmus UB of BIC binnen en zoek in de zeer uitgebreide tijdschrift collectie etc.

Ciao






3 opmerkingen:

  1. Hee Niels,

    Ik had meer een vraag rond de marktanalyse.
    Momenteel ben ik bezig met het afbakenen van de markt, maar ik worstel een beetje met de uitgangswaarden die ik hiervoor moet nemen.
    Bijvoorbeeld de potentiële markt, moet ik hiervoor gewoon iedereen binnen de doelgroep nemen, of gaat deze zelfs verder dan de doelgroep?? (In ons geval een snackbar in papendrecht, dat een doelgroep van jonge gezinnen 20-44 met kinderen heeft, ook iemand van 89 uit Groningen als potentiele markt moet zien).
    Dit vraag ik omdat in dat geval de totale bevolking dus ook de potentiele markt is, en dat de volledige afbakening richting Papendrecht pas bij "de beschibare markt" komt.
    (ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden.)

    Mijn tweede vraag is, of het waarde toevoegt om een bedrijfstakanalyse aan de markt analyse toe te voegen. Deze zouden we aanvankelijk niet in het rapport hoeven opnemen, maar naar mijn idee voegt het wel degelijk waarde toe aan het rapport/ de marktanalyse.

    Ik hoor graag van u,

    Pablo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Pablo,

    Je vragen zijn duidelijk. 1) Je geeft het antwoord zelf al een beetje. Richt je op de klanten die Hapsnap logischerwijs bediend. Uiteraard kan iemand van 89 uit Groningen een potentiële klant zijn, aangezien iedereen wel eens naar de snackbar gaat, maar leg de focus op het werkgebied van Hapsnap. Zorg dat je de keuze voor jonge gezinnen wel kan onderbouwen.

    2). Ik ben het 100% met je eens dat het waarde toevoegt. Ik vind het zelf ook jammer dat het geen verplicht onderdeel is. Helaas is het geen onderdeel van de beoordeling, maar als je tijd over hebt en het kan ten goede komen van het rapport, ga gerust je gang. Initiatief word altijd beloond.

    Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Niels,

    Ik heb even een vraag omtrent de vraaganalyse. Ik en Kimberley hebben de verschillende vraagtypen(welke onderaan dit mailtje terug te vinden zijn) gedefinieerd, toegepast op de gehele markt en dit vervolgens onderbouwd tot conclusies voor Kwalitaria HapSnap. Mijn vraag is nu van hoe geven wij dit precies weer. Wij hebben nu simpelweg enkele lappen tekst. Kunt u ons een handje helpen met hoe zo'n vraaganalyse precies wordt weergegeven?

    Bij voorbaat dank.

    Groet,

    Ervin Fajkovic 0794880

    initiële vraag, vervangingsvraag en additionele vraag;
    • primaire vraag en selectieve vraag;
    • oorspronkelijke of finale vraag en afgeleide vraag;
    • penetratiegraad en bezitsgraad;
    • substitutievraag en complementaire vraag.

    BeantwoordenVerwijderen